tirsdag 9. februar 2010

iTunes-musikk: Høyere priser, lavere salgsvekst

På denne morgenen inntekter ringe for Warner Music, konsernsjef Edgar Bronfman, Jr sa at selskapets $ 1.29 spor - en 30 prosent pris boost over Apples standard 99 cent - har vært en "netto" for selskapet. Likevel som media ekspert Peter Kafka observert, er hele musikkindustrien iTunes salgsvekst tregere enn et år siden, da forbrukernes tillit og vilje til å tilbringe var mye lavere: Industrywide, år-over-år "digitale spor tilsvarende album enhet vekst" var på fem prosent i desember kvartal, ned sekvensielt fra 10 prosent i september kvartal og 11 prosent i forrige kvartal. Og siden iTunes-salget utgjør størstedelen av Warner digitale inntekter, er veksten kontrahering der også. I siste kvartal, digitale inntekter på etiketten var opp åtte prosent sammenlignet med året før, da det tallet var 20 prosent. Ikke overreagerer på nyhetene. iTunes-salget er fortsatt krypende oppover. Og Michael Bublé's "Crazy Love" albumet med sin hitsingel "har ikke møtt deg enda" har hjulpet Warner inntekter bo stort sett flatt. Men det er merkelig at mens de fleste utgifter har begynner å komme seg fra panikk til 2008-2009, musikk salg veksten avtar. Kafka mener prisene er å sette av potensielle nye kjøpere. Jeg tror det er mulig at målet markedet for iTunes-musikk bruker sine penger i stedet på iPhone-programmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar