torsdag 11. februar 2010

Bekreftet: Google kjøper sosial søkemotor Jordsvin for $ 50 millioner

Etter måneder med spekulasjoner om en Google / Jordsvin oppkjøp, TechCrunch rapporterer at avtalen er endelig ferdig. Ifølge en anonym kilde, har Google kjøpt den sosiale søkemotoren oppstarten for rundt $ 50 millioner. Aardvark ble grunnlagt av ex-googlere, noe som gjør oppkjøpet en retur hjem for unge gründere. Når spurt om bekreftelse av VentureBeat's Kim-Mai Cutler, Jordsvin medstifter Damon Horowitz svarte: «Ja, vi har undertegnet avtalen." Aardvark beskriver sin tjeneste som "en måte å finne folk, ikke websider, som har spesifikk informasjon." Etter innmeldingen, kan brukerne stille spørsmål om hva de liker, og tjenesten vil prøve å matche dem med en annen bruker som kan være kunne svare. Brukerne kan også velge emner som de er kunnskap om, og siden leder aktuelle spørsmål fra andre til dem. Aardvark unike tjeneste kunne være av stor bruk til Google. Det ville ikke være altfor vanskelig å integrere Jordsvin funksjonaliteten i Google Buzz, eller bjeffe konkurrenten, Place Pages. Det ville være spesielt nyttig for bedriften sider, siden det ville tillate nysgjerrige kunder å stille konkrete spørsmål til bedriftseiere eller andre kunder. Potensielt kan Jordsvin integrering i Google-tjenester ligne noe sånt Formspring.Me - men med et konkret formål. Den San Francisco-baserte selskapet åpnet for publikum i oktober i fjor, men det har eksistert siden 2007. Det reises spørsmål om 6 millioner dollar i første runde finansiering fra august Capital og Baseline Ventures, og har vært ute til en rekke av inntekter modeller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar