tirsdag 30. juni 2009

Første bemannede solkontroll flyet avduket i Sveits

Første fly konstruert for å kjøre kun på solenergi ble innført nær Zurich, Sveits etter å ha brukt seks år i stealthy utvikling. Record-setting varm luft ballooner Bertrand Piccard planlegger å ta fly, kalt Solar Impulse, på flere tester flyreiser innen utgangen av året, viser at flytrafikken ikke av begrensninger når det gjelder å cleantech innovasjon. Håndverket, som er laget av lettvekts carbon fiber og formet som en veps med wingspan av en Boeing 747 Jumbo Jet (207 meter), er bygget slik at den kan fortsette å fly om natten, selv i fravær av solen. Hvis Solar Impulse gjør første Trek i forventet to dager og en natt uten hendelsen teknologien vil bli tilrettelagt for en annen, litt annerledes solenergi flyet skal være ferdig og fløyet rundt i verden i 2012. Veier mindre enn en mid-size bil (3.306 pounds), Solar Impulse kun plasser en passasjer. Sollys absorberes med om lag 12.000 solceller fordelt over sine vinger. Det er deretter brukt til å drive fire ti hestekrefter kompakte elektriske motorer - og hva som ikke brukes umiddelbart, er lagret i 882 pounds av batterier. Dette forbeholder energi blir brukt til å holde flyet værs på kvelden. Hvis flyet utfører riktig under en innledende dagtid flyreise, Piccard planer om å ta det på en sammenhengende 36-timers flytur å påvise effekten av batteriet systemer. Det sveitsiske flyet er ikke den eneste solar-powered fly i verk. NASA har arbeidet på Helios i flere år, og Qinetiq stenger på sin Zephyr modellen. Sistnevnte kom nær å bli det første - å fullføre en ubemannet 54-timers flytur i 2007 - men ingen sigar. Piccard sier han først fikk ideen for Solar Impulse tilbake i 1990 da han lykkes circumnavigated kloden i en varm luft ballong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar