fredag 29. januar 2010

Victory: En ranking system for hva som gjør en sosial lek i en blockbuster

Alok Kejriwal, konsernsjef i indisk spill fast Games2win, delte et par interessante diagrammer med meg som beskriver en måte å rangere sosiale spill ved benchmarking hvordan de stakk opp i en rekke viktige funksjoner som for eksempel kvaliteten på spillet, det virality i spillet som gjør det spres raskere, hvor originalt det er, om den har internasjonal appell, og hvor vanedannende eller vane forming spillet er. Kejriwal egne interne spillutviklerne satt opp rangeringssystemet, som de dub Victory, og rangert noen av verdens mest populære sosiale spill som bruker systemet. Den øverste figuren viser rangeringen av spill som Zynga's Farmville, og den andre figuren forklarer rangeringssystemet selv. Den legger noen interessante perspektiv på hva toppen spill andel i felles. Hvis du gjør sosiale spill, kanskje du vil være sikker på at spillet priser høyt på disse tiltakene, som er uten tvil subjektivt, men likevel nyttig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar